Imorgon går jag in i v.28 vilket innebär 1...

Imorgon går jag in i v.28 vilket innebär 12 veckor till bf, det kan även bli 10 eller 14.. Men oj vad tiden går! Jag har tyckt vi haft massor med tid men nu går det undan.. Spännande hur livet ska bli som tvåbarnsmamma <3


På väg in till stan 'för lite ärande. Unde...

img_4470 (MMS)

På väg in till stan 'för lite ärande. Underbart att ha pappa Jokke med oss <3 hoppas ni alla 'får en fin dag!


Fint flickbesök.

Idag har vi haft Petra, Isabella och Melissa på besök. Vi har suttit ute hela dagen och myst, fikat, busat och lekt. Vilka underbara flickor, så söta så man smälter!! Neo gav dem båda pussar, stoppade in nappen och dem var väldigt intresserade av varandra.
 Melissa nöjd efter att fått smaka lite gräddbulle :)


 Isabella och Neo busar i tältet :)

  Fundersam kille i sandlådan :)

 Isabella gillade att leka med sanden :)

 Vill du smaka på mitt finger Isabella?

 Melissa till vänster och Isabella till höger. Så otroligt goa flickor <3



Det är verkligen underbart väder vi fått nu, jag njuter till Max och det syns påmin kropp, iaf på vissa ställen :) Neo älskar med att vara ute och det är så underbart att se han leka i sanden, gunga och åka kana :)

Nu ska jag läsa lite bloggar sen lägga mig raklång i soffan och invänta min sambo som är sen idag med. Han har inte träffat Neo på tre dagar :( Gillar inte alls hans nya jobb.


V.27

Vecka 27

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Förlossningsförberedelse:
För att ha gott om tid att mentalt och fysiskt förbereda sig inför förlossningen är det bra att boka en kurs nu. Det finns mycket att välja på, till exempel yoga, vattenträning eller profylax. Innan ni väljer kurs så prata med din partner om vad ni behöver och vill ha. Profylax fokuserar till exempel mycket på partnerns roll medan yoga kan vara bra fysisk träning.

Egna ord: Har mycket svårt med ischias just nu, inatt ramlade jag när jag skulle resa mig från sängen, benet låste sig helt. Har även lätt för att få sammandragningar, igår när jag lagt mig fick jag ett par stycken och det ska man inte få i vilande läge men dem gjorde inte ont så det är ingen fara. Annars mår jag bra och vi längtar massor efter bebisen <3


Underbara sommar!

Helt underbara dagar vi haft (vädermässigt) Neo är ju dock inte riktigt bra. Femte dagen med feber idag. Det går verkligen upp och ner, han hade 40,3 som mest och det var riktigt hemskt att se. I Lördags åkte vi till vårdcentralen på näsby och då visade det sig att han hade öroninflammation på vänster öra och svullen i halsen. Pencillin i fem dagar och nässpray, nu hoppas vi på att han ska få bli frisk. Är så trött på alla sjukdomar nu.

Igår skulle jag på ljusparty (trodde jag) men när jag kom till Sandra överraskade dem mig med en babyshower och snacka om att jag blev överraskad. Helt ställd och började skaka! Blev så glad och det värmde långt in i hjärtat, är så otroligt tacksam <3 Dem hade tillsammans köpt en spjälsäng samt blöjor, nappar m.m. Sen bjöds det på god fika och massa tragg :) En underbar dag! Stort tack till alla inblandande, kommer aldrig glömma det!



 
 Min fina älskling.

 

 Sandlådan är en stor favorit :)

 Åka rutschkana är skoj!



 Gunga gillar vi med :)


Sol sol jättesköna sol!!

img_4387 (MMS)

Sol sol jättesköna sol!!


Hoppa studsmatta med morbror Adam är skoj!...

img_4337 (MMS)

Hoppa studsmatta med morbror Adam är skoj! Har varit hos mamma hela dagen, bakat och blivit bjudna på middag. Jag har varit lite förkyld på kvällarna sista dagarna men idag har jag haft halsont hela dagen och nu är det värre. Så förkyldningen har satt sig hos mig med. Neos hosta vill aldrig ge med sig, och näsan bara rinner :( Jokke är med förkyld, men nu går vi mot ljusare tider :) bb nu! Puss


V.26

Vecka 26

Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Egna ord: Har mycket foglossning och ischias men det gör absolut inget, den smärtan njuter jag av för det är inget farligt, varken för mig eller bebis. Fick ny blödning i söndags så då var det fl direkt som gällde, denna gången fick jag åka hem igen. Oron ovh rädslan finns hela tiden och jag är lite sådär att jag inte kan "leva" normalt, men jag gör det bästa av situationen. Andningen har blivit bättre men jag känner mig"stor" om magen redan och jag har ju ett par veckor kvar :) Bebis är en riktig vilde dygnet runt, sparkar och har sig och det är så mysigt. ´



Har tappat bloggen helt, varit så mycket s...

img_4314 (MMS)

Har tappat bloggen helt, varit så mycket sista tiden. Men vi mår bra och tar dagen som den kommer, 'får göra det bästa av situationen. Har fina vänner runt mig som hjälper mig. Linda och Sandra ställer verkligen upp och jag är så oehört tacksam och glad över det <3 det värmer i hjärtat. Ska uppdatera lite mer om vad som hänt sista tiden. Nu ska det sovas. Godnatt


Kvällens mage och lite Neo <3

img_4230 (MMS)

Kvällens mage och lite Neo <3


Vårjacka från Molo

Fin vårjacka från Molo


V.25

Vecka 25

Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern.
Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång.
Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.

Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.

Egna ord: Förutom att jag ligger på sjukhuset pga olika anledningar så mår jag bra. Känner redan av att det är tungt med andningen. Bebis är en vilde och det är så mysigt <3




Uppe med tuppen idag med, innan sju vaknad...

Uppe med tuppen idag med, innan sju vaknade jag. Sovit oroligt inatt, verkar som många bebisar har kolik här, dem gråter ikapp. Igår fick jag positiva besked men dem vändes fort igen framför kvällen så det känns skit. Men lever på hoppet. Vill bara hem till mina pojkar, framförallt Neo. Jag saknar honom så det värker i hela mig. Saknar hans andetag när han sover, hans sätt att väcka mig på morgonen, känna hans små fötter på ryggen. Morgonmyset i soffan, ja verkligen ALLT det värsta är att vara utan honom!!!!!!!


Finisar från Nelly



Dessa tre hade jag mer än gärna klätt mig i sommar :)

Bebis <3

Lilla du där inne
Vi undrar vem du är
Att vi vet så lite om dig
Fast du redan är här

Är det dina tår jag känner?
Är det ditt hjärta jag hör slå?
Är det sant att du har ögon och naglar och en mage att pussa på?

Vi vet så lite om dig
Fast du redan är här
Men vi älskar dig som tokig
Vem du nu än är



Hämtat hem min älskling nu <3 dags 'för et...

img_4137 (MMS)

Hämtat hem min älskling nu <3 dags 'för ett vil.


Sen och lugn frukost

Precis kommit hem från dagis, sitter nu med en sen frukost. Fick stanna kvar en stund idag då Neo var ledsen. 5 veckor sen sist så det är ju inte så konstigt. Idag är inte vädret på vår sida, det regnar. Men nu tycks det stråla fram lite sol här :)

Jaha då ska man ta det ännu lugnare, hur nu det ska gå? Snart blir väl domen att jag ska va sängliggandes till bebis kommer.. BARA 4 månader kvar.

Annars blir dagen lugn, ska hämta Neo kvart i tolv sen blir det hem och sova middag för honom och även för mig :)

Nu ska jag titta på bb, ha en bra dag mina vänner.

Förresten, vad äter ni till frukost?

Fint till Neo från Villvervalla




Allt från Villvervalla


Skönheter






Underbara klänningar från Nelly


Heldag ute

Idag har vi varit ute sen i förmiddags, helt underbart väder. Tog en långpromenad tillsammans med Annie, gick ner i v.vram och Neo fick klappa hästar. Han är så djurtokig så han gillade verkligen det. Sen tog vi en sväng upp till byn och köpte glass på Carolas, viol och hallon med turkiskpeppar, så god! Satte oss på torget och njöt. Neo sprang runder, mormor och Leo kom sen och då blev Neo lycklig. Han fick "hålla" i kopplet och det var jätteskoj. Efter en stund gick Annie hemåt och jag och Neo till affären för att inhandla kvällens middag. Såg jordgubbar för 9.90 och det gick inte att motstå så vi gick hem till mormor efter affären. Neo fick lite lunch sen fikade vi på jorgubbar, så gott!! Sen blev det en sväng bort till lillebror för att hälsa på honom. Inom affären igen sen hem. Blev verkligen en heldag och det känns i min mage, får ont av att gå för mycket men det går ju inte att hålla sig inne i detta väder!

Nu sover Neo och jag har skalat potatisen till middagen, ska ta en kopp kaffe och titta på lite bb innan han vaknar <3


 


På lördag gör vi ett nytt försök 'för tjej...

På lördag gör vi ett nytt försök 'för tjejkvällen, ser verkligen fram emot det. Men det verkar blivit strul med evenemanget så ni som vill är välkomna helt enkelt :) kl 18 hemma hos mig, beställer mat. Spelar spel, sjunger och dansar. Självklart dricks det gott med :)


Cyklade bort till mormor, nu ska vi strax ...

img_4110 (MMS)

Cyklade bort till mormor, nu ska vi strax äta grillat. Trevlig söndag!


V.24



Vecka 24

Kroppen:
Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

 Egna ord: Ganska jobbig period just nu, inget jag vill gå in på. Vill bara att tiden ska gå fort nu så jag slipper oron och rädslan. Samtidigt njuter jag verkligen av att vara gravid och bebis är så efterlängtad. Är fortfarande väldigt känslig och klöks/kräker väldigt lätt. Har fått tillbaka lite av tröttheten nu så det blir mycket vil med Neo men det är bara mysigt :)


Fick dessa underbart vackra blommorna av m...

img_4063 (MMS)

Fick dessa underbart vackra blommorna av min älskade vän Sandra, tack hjärtat. Det värmde verkligen <3


RSS 2.0