Husköp..

Häromdagen skrev jag på fb att jag ville flytta, vi vill köpa hus (ja vilka vill inte det) vi har varit på banken och fått lånelöfte och allt MEN, vi känner att sålänge jag inte har ett fast jobb köper vi inget. Det blev lite disskussioner på fb och det är alltid roligt att läsa hur andra ser på det. Men jag förstår INTE folk som köper ett hus utan en trygghet i ekonomin, även fast Jokke har ett fast jobb så hjälper inte det. Man ska inte bara bo man ska leva också, det kostar ju så mycket mer med hus, sophämtning, vatten el och allting. Ja jag är glad att vi är såpass kloka som inte köper hus nu :) vi har ju ett barn att tänka på med..

hur ser ni andra på det?

Kommentarer
Postat av: Annelie

Kan inget annat än hålla med dig. Man ska leva också, för det är enormt dyrt att ha hus. Så mycket kostnader man inte tänker på innan. Men det är nog lätt att låta sig svepas med o köpa när man får lånelöfte, för man vill ju inget hellre än att ha det där huset.

2010-12-15 @ 16:33:38
Postat av: Emelie

Fårstår er helt klart! Jag hade också väntat i er sits. Ni vill väl ha ett ganska så "färdigt" hus eller vill ni ha ett renoveringsobjekt? Vårat hus är väldigt billigt eftesom att vi bara har 140,000 i lån på det och allt som bottenlån. Men vi har ju verkligen köpt ett RENOVERINGSOBJEKT till 100%. Ingen jag skulle rekomendera om inte båda verkligen brinner för att renovera. Hade inte heller köpt ett renoveringsobjekt som detta om Uffe haft ett vanligt 7-16jobb för då hade det tagit för mycket av våran tid tillsammans som familj att renovera. Nu känns det ok på ett annat set eftersom han är hemma så mycket som han är.



Men ett råd innan ni köper hus. Fundera på hur mycket tid ni vill lägga på huset. För har man hus tar det tid även om man köper ett "färdigt" hus. Vill man tapetsera och snygga till byta inredning och så eller vill man göra grovjobbet?

2010-12-15 @ 16:49:59
URL: http://emeliemedfamilj.blogg.se/
Postat av: Hanna

Så resonerar jag med :)

Det kommer till sjuuukt mycket mer utgifter än vad man tror med hus. Och mkt jobb me de med! Det är ganska så bekvämt i lght faktiskt. :)

Roligare o resa o göra saker än o renovera :P just nu iaf! :)



kräm

2010-12-15 @ 18:03:37
URL: http://devajag.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tycker ni resonerar klokt:o) Det är inte billigt att bo i hus.



Kram!

2010-12-15 @ 22:42:24
URL: http://www.barnlangtan.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker du/ni gör helt rätt! Jag hade också väntat. Man ska ju som sagt mer än bara bo plus man ska vara införståd i att det kan komma massa oanade utgifter bara så pang med ett hus. Om typ värmepumpen går eller något. Så jag tycker ni gör helt rätt i att vänta med hus tills ni båda har fasta jobb. Sen kan ju allting hända på jobbet också men då har man iallafall startat med två jobb.

2010-12-16 @ 08:58:08
URL: http://www.familjejuveler.se/sandra
Postat av: Nea

Håller med dig till tusen procent!! Jag menar man ska stå för allt sjävla då också. Ifall något går i sönder ska penarna finnas där till det också. Det är som sagt mycket och ni resonerar rätt. Mycket skönare att låta vattnet stå och rinna utan att behöva tänka på konstnaden ett tag till! :) <3

2010-12-16 @ 09:28:05
URL: http://neeaaaa.blogg.se/
Postat av: din Gud Lisa Jönsson

Jag sparar mina miljoner till ett palats.

2010-12-16 @ 10:05:20
Postat av: Ellie

Jag tycker med att ni gör helt rätt. Ha inte bråttom utan spara lite så ni känner att ni kan köpa ett hus som ni kan trivas i och har råd med. Och skaffa er en buffert att ha ifall ngt skulle gå sönder. Vi hade alldeles för brått när vi skaffade hus och stundtals ångrar jag det. Jag önskar att vi hade stannat kvar i våran lght ett tag till för att spara och invänta ett bra hus i Tollarp. Nu sitter vi där vi sitter och kommer förmodligen att göra det i måååånga låååånga år till!

2010-12-17 @ 09:10:13
URL: http://elliegyll.blogg.se/
Postat av: Linda

Tycker inte ni ska flytta ifån mig!!!!!

2010-12-17 @ 18:19:11
URL: http://annorlinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0