V.26

Jag kommer att skapa "privata inlägg" ni som får tillgång till det skickar jag det till, ska bara komma underfund med hur man gör : ) där kommer jag att skriva om denna dagen då ni som vet förstår vad jag menar : )

Har handlat bebiskläder idag !! Jag blir glad i hela kroppen när jag gör det, helt underbart är det.




I magen:

Fostrets ögon har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och fostret börjar blinka. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig.

Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar.


Mamma:

En del kvinnor kan känna domningskänslor i händerna. Det kallas karpaltunnelsyndrom. Många gravida samlar vätska i vävnader, bland annat i handlederna. När de svullnar ökar trycket på nerver och senor och då kan du känna domningar i händerna. Det kan avhjälpas med handledsskydd. Prata med din barnmorska.


Partner:

Regelbunden motion är viktigt. Det är ofta lättare för din partner att komma ut och röra på sig om ni gör det tillsammans. Ta en promenad eller simma.


Mödravården:

Fortsätt att gå på regelbundna kontroller på mödravårdscentralen cirka var fjärde vecka fram till vecka 28.


Hur jag mår: Det börjar bli tungt nu, orkar inte stå så länge då jag får jätteont i ryggen, är konstant trött och börjat få kramper på nätterna, annars mår jag bra, huvudvärken har lugnat sig lite och det känns ´skönt.



Från familjeliv.

Vecka 26

Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.


 Magen v.26


       

 

Kommentarer
Postat av: Malin

Vilka söta kläder!

2009-07-16 @ 22:39:07
URL: http://malinjljung.blogg.se/
Postat av: Sandra

Så fin mage du har :) Hoppas jag får läsa dina hemliga inlägg :) Så fina kläder du har köpt. Var hittade ni alla dom? Får träffas snart tycker jag. Länge sen nu ju. Kram kram

2009-07-17 @ 01:24:11
URL: http://whybenormal.blogg.se/
Postat av: katta

gulliga kläder :) och fin mage

2009-07-17 @ 10:47:37
URL: http://kattaaa.blogg.se/
Postat av: * Linda me Cazandra *

Så fin mage Johanna =) & gud va fina kläder =) Nu vill jag me ha en bebis till hihi.. Din design är snart klar men jag åker iväg över helgen så på måndag kväll är den npg klar hoppas de är ok? Säg en dag & tid du vill ses så kan vi planera in de =) Kramar

2009-07-17 @ 11:11:49
URL: http://mammaliinda.blogg.se/
Postat av: Melinda

*Ååh gud vilka fina kläder :D jättemysiga!*

Ett tips! (som jag också har fått) Försök att ha omlottbodys i början, mkt lättare att klä på dem med det :P

2009-07-17 @ 13:41:51
URL: http://melindawingren.blogg.se/
Postat av: Mamma Sandra

Såå FIN bebismage!

2009-07-19 @ 13:57:41
URL: http://saundraa.blogg.se/
Postat av: JOHANNA

Åh vilken söt bebismage :) Lycka till.

2009-07-24 @ 18:59:48
URL: http://johannavk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0